Wednesday 25 January 2017

Festival Rock in Solo

Rock In Solo (RIS)



Festival Rock In Solo atau ringkasnya Rock In Solo atau RIS merupakan festival yang didedikasikan kepada peminat rock dan metal serta stail muzik yang ada persamaan atau hubungkaitnya diadakan di Surakarta, Indonesia. RIS mula – mula dianjurkan dalam tahun 2004 dan sehingga 2012 ianya telah satu festival utama dalam penganjuran festival muzik di Indonesia.


Festival RIS yang pertama telah diadakan dalam tahun 2004 dengan mengentengahkan 1 pentas dengan penampilan 7 buah band manakala edisi kedua festival RIS tersebut diadakan pada tahun 2007 dan seterusnya kali ketiga dalam tahun 2009. Buat kali pertamanya dalam tahun 2009, RIS telah menampilkan band internasional untuk membuat persembahan di pentas RIS. Bertitik tolak dari tahun 2009 RIS telah dijadual sebagai festival muzik rock dan metal tahunan. Dalam tahun 2010 RIS tampil dengan 20 band yang membuat persembahan di 2 pentas utama. Tahun berikutnya, 2011 sejumlah 33 band yang turut serta dengan membuka 4 pentas yang menampil kepelbagaian bunyi rock dan metal.


Meskipun RIS tidak sehebat Hammersonic namun kehadiran pengunjung dan opeminat rock mencecah 10 ribu adalah satru petanda yang cukup baik bagi penganjuran sebuah festival muzik rock dan metal.  Namun sehingga 2016 meninggalkan kita tiada berita mengenai RIS tahun tahun lepas (2016). Dikhabarkan bahawa RIS tahun lepas diadakan pada 13 November 2016 di Stadiun Manahan, Solo, namun shaqmetal tidak ada info mengenai RIS 2016 begitu juga dengan RIS 2017.  Namun pengharapan kita khasnya peminat muzik rock dan metal nusantara agar RIS 2017 akan menghadirkan diri.

Antara band – band yang ternama pernah hadir dipentas RIS ialah Death Angel, Kataklysm, Cannibal Corpse, Dying Fetus, Behemoth and Carcass.

Untuk kita kongsi bersama berikut antara barisan band – band yang pernah menghangatkan pentas RIS sejak ianya bergegar di arena Surakata dalam tahun 2004.


2014 – Manahan Sport Center, Surakarta
Tengkorak, The Brandals, Seringai, Down For Life, Sporadic Bliss, Automatic dan Russian Roulette

2007 – Manahan Velodrome, Surakarta
Burgerkill, Seringai, Down For Life, Bandoso, Makam, End Of Summer, Faceless dan Translantic Lab Feat Belukar

2009 – Manahan Sport Center, Surakarta
Psycroptic, Burgerkill, Down For Life, Death Vomit, Bandoso, Nemesis, Outright, Makam, Spirit Of Life dan Faceless

2010 – Stadium Sriwedari, Surakarta
Dying Fetus, Siksakubur, Down For Life, Fall Of Mirra, Komunal, Valerian, Cranial Incisored, Bandoso, Spirit Of Life, Devoured, Opium, Take and Awake, Matius III:II, From This Day, Pernicious Hate, Tragical, Memories, Never Again, Breathing on Flame, Sisi Selatan, Beneath The Burning Sky dan Bankeray


2011 – Alun – Alun Utara, Surakarta
Death Angel, Kataklysm, Deranged, Enforce, Oathean, Ishtar, Burgerkill, Down For Life, Rajasinga, Gigantor, Bandoso, Suri, Extreme Decay, Turbidity, Something Wrong, Madonna Of The Rock, Alice, Crucial Conflict, Too Late To Notice, Fat In Diet, Noseferatu, Octopus, Pesakitan, Lost Another, End Of, Your Life, Screaming School, Lamphor, Spirit Of Life, Matius III:II, Anti Regime, Never Again, Enforced, Bankeray, Sisi Selatan, Bhrobosan, Death Stumble, Black Hot Company, Tangan Nggratil, Defragment, Otak dan Blood Diamond

2012 – Alun – Alun Utara, Surakarta
Cannibal Corpse, Jasad, Jeruji, Dead Vertical, Bandoso, Parau, Belligerent Intent, Nafrat, Speedkill, Aftercoma, Spirit Of Life, Revenge, Dreamer, Killharmonic, Devadata, Makam, Anorma, Nothing Special, Tendangan Badut, Never Again, Metallic Ass, Soulsaver, Werewolf, Hydroshephalus, Unremains, Tiyank Ndusun, Trah Gali Soulja, Sunday Sad Story, Devormity, Starting Over, Problem Overstay, Undergreed, Salahudin Al Ayubi, Fearless, Bhrobosan, Hands Of Midas dan Incarnation.

2013 – Kota Barat Ground, Surakarta
Behemoth, Hour of Penance, Noxa, Down For Life, Auman, Navicula, Psychonaut, Ilemauzar, Straightout, Outright, The Corals, Kapital, Djin, Bankeray, Nadi, Inlander, Kedjawen, KM09, Sisi Selatan, Deadly Weapon,  Jihad, Djiwo, Infectous Arteries dan The Working Class Symphony


2014 – Benteng Vastenburg, Surakarta
Carcass, EdanE, Death Vomit, Siksakubur, Down For Life, Bandoso,  Revenge, Godless Symptoms, Revenge The Fate, Disinfected, Warkvlt, Piston, Rising The Fall, Fraud, Earth Rot, Salahudin Al Ayubi, Biang Kerock

2015 – Manahan  Stadium Parking Park, Surakarta.
Nile, Unearth, I Killed The Prom Queen, Burgerkill, Seringai, Carnivored, Rezume, Serigala Malam, Gendar Pecel, Pargochy, Immortal Rites, Bankeray, Internal Amputation, Furor dan Anthelion.


No comments:

Post a Comment

Logo Design by FlamingText.com